Oblečenie z odpadu…
…dominuje výkladom už aj na Slovensku! Plavky z rybárskych sietí, košeľa z plastových fliaš či dokonca športový outfit z kávovej usadeniny. Aj takto vyzerá dnešné smerovanie v móde. Hoci oblečenie z recyklovaných materiálov už dnes nie je novinka, možno vás prekvapí, že niektorý z vyššie uvedených materiálov (alebo aj všetky) máte zrejme v šatníku aj vy. A nemusíte o tom ani vedieť.
Módny priemysel už dlhšie nie je iba o hľadaní nových strihov či vzorov.
Čoraz viac značiek kladie dôraz na to, aby bola ich móda čo najudržateľnejšia, a tak prichádzajú s inovatívnymi materiálmi. Už niekoľko sezón vidíme modelky a modelov v trendy kúskoch z recyklovaného nylónu, polyesteru, polyamidu, či prírodných materiálov ako sú ľan a bio bavlna.
Ako sa ukazuje, tieto materiály nedominujú iba mólam či svetovým „módnym“ metropolám. Podľa prieskumu nákupného centra Aupark Bratislava, až 82 percent dopýtaných prevádzok ponúka kolekcie z udržateľných materiálov. Pri mnohých značkách, ako sú napríklad Aeronautica, Alain Delon, Bushman, Coccinelle, H&M, Jott či Tchibo, tvoria udržateľné kolekcie väčšinu toho, čo majú vo svojich výkladoch. Konkrétne 76-99 percent z celkového množstva predávaného tovaru. A týmto číslom sa to nekončí. Viac ako tretina prevádzok (36 percent), ktoré sa do prieskumu zapojili, plánujú kolekcie z udržateľnejších materiálov do budúceho roka rozšíriť.
Ekologické, praktické a trendy
Hoci primárny záujem za používaním materiálov novej generácie – ako sa tieto recyklované látky nazývajú – je udržateľnosť, v mnohých prípadoch prinášajú dokonca „niečo navyše“.
„Aby sme mohli využívať existujúce zdroje, neustále hľadáme nové inovatívne riešenia. Pre niektoré z našich produktov používame napríklad kávovú usadeninu a z nej vyrábame funkčné vlákna. Znie to zvláštne, ale je to naozaj praktické, pretože z týchto kávových vlákien sa dajú vyrobiť skvelé športové outfity – alebo aj papier, ktorý používame pre naše Tchibo magazíny,“ vysvetľuje značka Tchibo na svojej stránke.
Ďalší zaujímavý výsledok prieskumu? Menej mäsa
Tak ako vo výkladoch pribúdajú ekologickejšie alternatívy oblečenia, topánok a doplnkov, v reštauráciách narastá ponuka vegetariánskych a vegánskych jedál. Ide o ďalší zo zaujímavých výsledkov spomínaného prieskumu nákupného centra Aupark v Bratislave. Viac bezmäsitých či dokonca vegánskych alternatív podľa neho za posledných 12 mesiacov zaradili do svojho portfólia takmer dve tretiny reštauračných prevádzok.
Na potrebu zníženia konzumácie mäsa pritom upozorňujú viaceré svetové organizácie už roky. OSN dokonca označila chov zvierat za jeden z najvýznamnejších prispievateľov k environmentálnym problémom na všetkých úrovniach. Podľa údajov Svetového fondu na ochranu prírody zapríčiňuje približne 60 percent emisií skleníkových plynov, je nesmierne náročný na vodu a zaberá obrovské množstvo ornej pôdy.
Všetko „sa ráta“
Na to, aby sa spoločnosť posúvala k čo najväčšej miere trvalej udržateľnosti, musí svoj „kus práce“ odviesť, pochopiteľne, aj maloobchod. Veľký dosah pritom majú často aj drobné a lacné zmeny, ako napríklad prechod na online komunikáciu. Podľa prieskumu už dnes oslovuje svojich zákazníkov letákmi iba 11 percent dopýtaných prevádzok v Auparku. Väčšina volí sociálne siete (32 %) a e-mailovú komunikáciu (25 %).
Takisto plastové tašky dnes používa iba 17 percent zapojených prevádzok. Zvyšné obchody z prieskumu ich buď nepoužívajú (10 %), alebo prešli na iné alternatívy:
- 62 % papierové tašky
- 6 % textilné/plátenne tašky
- 2 % tašky z kompostovateľného papiera
- 3 % tašky z iných udržateľných materiálov
PREČíTAJTE SI