Skip to content
Téma blogu

Oblečenie z odpadu…

IMG_6107

…dominuje výkladom už aj na Slovensku! Plavky z rybárskych sietí, košeľa z plastových fliaš či dokonca športový outfit z kávovej usadeniny. Aj takto vyzerá dnešné smerovanie v móde. Hoci oblečenie z recyklovaných materiálov už dnes nie je novinka, možno vás prekvapí, že niektorý z vyššie uvedených materiálov (alebo aj všetky) máte zrejme v šatníku aj vy. A nemusíte o tom ani vedieť.      

Módny priemysel už dlhšie nie je iba o hľadaní nových strihov či vzorov. 

jott5
coccinelle4

Čoraz viac značiek kladie dôraz na to, aby bola ich móda čo najudržateľnejšia, a tak prichádzajú s inovatívnymi materiálmi. Už niekoľko sezón vidíme modelky a modelov v trendy kúskoch z recyklovaného nylónu, polyesteru, polyamidu, či prírodných materiálov ako sú ľan a bio bavlna. 

Ako sa ukazuje, tieto materiály nedominujú iba mólam či svetovým „módnym“ metropolám. Podľa prieskumu nákupného centra Aupark Bratislava, až 82 percent dopýtaných prevádzok ponúka kolekcie z udržateľných materiálov. Pri mnohých značkách, ako sú napríklad Aeronautica, Alain Delon, Bushman, Coccinelle, H&M, Jott či Tchibo, tvoria udržateľné kolekcie väčšinu toho, čo majú vo svojich výkladoch. Konkrétne 76-99 percent z celkového množstva predávaného tovaru. A týmto číslom sa to nekončí. Viac ako tretina prevádzok (36 percent), ktoré sa do prieskumu zapojili, plánujú kolekcie z udržateľnejších materiálov do budúceho roka rozšíriť.

Ekologické, praktické a trendy

Hoci primárny záujem za používaním materiálov novej generácie – ako sa tieto recyklované látky nazývajú – je udržateľnosť, v mnohých prípadoch prinášajú dokonca „niečo navyše“. 

„Aby sme mohli využívať existujúce zdroje, neustále hľadáme nové inovatívne riešenia. Pre niektoré z našich produktov používame napríklad kávovú usadeninu a z nej vyrábame funkčné vlákna. Znie to zvláštne, ale je to naozaj praktické, pretože z týchto kávových vlákien sa dajú vyrobiť skvelé športové outfity – alebo aj papier, ktorý používame pre naše Tchibo magazíny,“ vysvetľuje značka Tchibo na svojej stránke.

Ďalší zaujímavý výsledok prieskumu? Menej mäsa

Tak ako vo výkladoch pribúdajú ekologickejšie alternatívy oblečenia, topánok a doplnkov, v reštauráciách narastá ponuka vegetariánskych a vegánskych jedál. Ide o ďalší zo zaujímavých výsledkov spomínaného prieskumu nákupného centra Aupark v Bratislave. Viac bezmäsitých či dokonca vegánskych alternatív podľa neho za posledných 12 mesiacov zaradili do svojho portfólia takmer dve tretiny reštauračných prevádzok. 

DSC_1353
_PJC2522

Na potrebu zníženia konzumácie mäsa pritom upozorňujú viaceré svetové organizácie už roky. OSN dokonca označila chov zvierat za jeden z najvýznamnejších prispievateľov k environmentálnym problémom na všetkých úrovniach. Podľa údajov Svetového fondu na ochranu prírody zapríčiňuje približne 60 percent emisií skleníkových plynov, je nesmierne náročný na vodu a zaberá obrovské množstvo ornej pôdy.

Všetko „sa ráta“

Na to, aby sa spoločnosť posúvala k čo najväčšej miere trvalej udržateľnosti, musí svoj „kus práce“ odviesť, pochopiteľne, aj maloobchod. Veľký dosah pritom majú často aj drobné a lacné zmeny, ako napríklad prechod na online komunikáciu. Podľa prieskumu už dnes oslovuje svojich zákazníkov letákmi iba 11 percent dopýtaných prevádzok v Auparku. Väčšina volí sociálne siete (32 %) a e-mailovú komunikáciu (25 %).

Takisto plastové tašky dnes používa iba 17 percent zapojených prevádzok. Zvyšné obchody z prieskumu ich buď nepoužívajú (10 %), alebo prešli na iné alternatívy: 

  • 62 % papierové tašky
  • 6 % textilné/plátenne tašky
  • 2 % tašky z kompostovateľného papiera
  • 3 % tašky z iných udržateľných materiálov